Головним функціональним призначенням підвісної системи студії є ефективне використання простору стелі для підвісу освітлювальних приладів і їх позиціонування. Ефективна підвісна система вирішує головну задачу роботи в студії - ефективна і комфортна робота зі світлом.
Підвісні системи можна розділити на дві групи
- Підвісні системи з рухомим підвісами
- Підвісні системи зі стаціонарно встановленими підвісами
Йдеться про принципову різницю в способах побудови робочої стелі і подальшої організації роботи з освітлювальними приладами, а не в конкретних зразках застосовуваного підвісного обладнання. До першої групи рішень відносяться в першу чергу підвісні системи з застосуванням спеціалізованих рейкових систем для установки рухомих підвісів. Основу рейкових систем складають алюмінієві рейки різних типів і каретки, відповідні їм. Крім того, рухомі системи можуть виконуватися із застосуванням типового металопрокату, найбільш часто двотавром ГОСТ 8239-89 або 26020-83, такий підхід передбачає значне збільшення металоємності підвісних конструкцій і тому знаходить застосування головним чином у великих студіях.
До другої групи рішень відносяться способи побудови підвісних систем, при яких підвісні одиниці встановлюються стаціонарно за певною схемою з деяким інтервалом або в порядку потрібним для конкретного освітлювального рішення.
Можна виділити деякі базові критерії вибору типу підвісної системи і комплекту підвісного обладнання.
- Призначення студії (характер передач) і тип застосовуваних освітлювальних приладів
- Динаміка роботи студії: стаціонарні майданчики або робота в умовах динамічних змін схем світла
- Висота студії
- Архітектурні обмеження приміщення
У більшості випадків інтегральна оцінка експлуатаційної гнучкості і універсальності дає всі передумови до вибору рухомих систем, проте не варто вважати, що рухомі системи завжди перевершують стаціонарні. Далі будуть коротко описані і проілюстровані основні рішення та підходи побудови підвісних систем в контексті перерахованих вище критеріїв. Хочеться заздалегідь повідомити читача про те, що представлені далі ескізи є не більш ніж «веселими картинками», єдиною метою яких є виключно графічний супровід матеріалу, тому на ескізах навмисно не показані кабельні канали, електрощити, коммутаційні коробки, повітроводи системи кондиціонування і т.і.
Компанія Комтел вважає своїм пріоритетним напрямком проектування підвісних систем для ТВ-студій. Ми пропонуємо широкий спектр технічних реалізацій підвісних систем, починаючи від простих, побудованих повністю на механічних компонентах до складних систем з моторизованими підвісами і каретками, включаючи систему часткової або повної автоматизації. Підвісні можуть будуватися з різним рівнем технологічності, що впливає як на вартість проектування/монтажу, так і вартість комплекту обладнання. Важливо відзначити, що компанія Комтел підтримує постійний склад базових компонентів для побудови рейкових систем для малих і середніх студій. Більш того, компанія Комтел розташовує власними виробничими потужностями з верстатами з ЧПУ, що дає нам очевидні переваги в ситуаціях, коли типові кріплення і вузли не можуть бути застосовані у зв'язку з архітектурними та іншими обмеженнями, при цьому вартість і терміни виробництва завжди будуть оптимальним для замовника.
У питаннях вибору підвісної обладнання ми орієнтуємося на європейських виробників, оскільки найважливішою вимогою є забезпечення безпеки людей на знімальному майданчику і все механічне підвісне обладнання (ARRI, MTS) відповідає жорстким європейським вимогам безпеки і відповідає галузевим виробничим стандартам.
Приклади підвісних систем для малих студій площею 40 ... 80м2, з висотою 3 ... 4м (студії новин, тематичні, віртуальні студії).
На сьогоднішній день рейкова система з рухомими траверсами є найбільш поширеним варіантом виконання підвісної систем для світла в нашій країні. Доступні і якісні компоненти такої системи (каретки, рейки, системи кріплень), простота конструкції та експлуатації стали основними причинами поширеності.
У стандартному виконанні рейкова система складається з двох і більше рейкових доріг. Під рейкової дорогою мається на увазі дві напрямні несучі рейки, що монтуються до Ж/Б перекриття або до несучої металоконструкції. По несучих рейках на подвійних каретках переміщуються рухомі рейки (траверси), на яких розміщуються освітлювальне обладнання. Відстань між направляючими рейками, вибирається виходячи з типів застосовуваних рейок і навантажень від підвісів з освітлювальним обладнанням.
Якщо говорити коротко про основні переваги рейкової підвісної системи з рухомими траверсами, то можна виділити кілька основних положень.
- рейкова система ефективно покриває робочу площу стелі, при правильному плануванні підвісної системи можливо практично повністю уникнути «мертвих» зон на стелі.
- існуюча номенклатура алюмінієвих рейок і кареток дозволяє виконувати рейкові системи як в малих студіях з невисокими стелями із застосуванням легких рейок (Teyco T60), так і великих студіях з використання профілів з великим поперечним перерізом (Lastro AS 4-2, Teyco T80). Фактично, це означає, що рейкова підвісна система може проектуватися для використання з будь-якими підвісними механізмами - пантографами, телескопами, хойстами, як в механічному, так і в моторизованому варіанті
- Експлуатаційна зручність системи
Найбільш часто рейкові системи застосовуються в студіях з висотою стелі до 5м, тобто в діапазоні комфортної роботи шестом Pole Operated. Найбільш ефективно рейкова підвісна система проявляє себе в малих студіях з низькими стелями, що пов'язано з необхідністю позиціонувати освітлювальні прилади в студіях з малим об'ємом особливо точно.
На прикладі нижче зображена мала студія, що обладнана підвісною системою з 2-х рейкових доріг (в студіях меншого розміру може бути встановлена тільки одна рейкова дорога) та фонової рейки, розташованої по 3 сторонах студії.
Кількість рухомих траверс визначаються потребами студії, при необхідності їх кількість може бути збільшена вже після монтажу студії. Як видно з ескізу підвісна система повністю покриває стелю. На кресленні також зображена найбільш типова проблема малих студії: незважаючи на невелику висоту приміщення, деяку висоту приміщення додатково забирає фальш-стеля або акустичне облицювання стелі. Тому дуже важливо в таких студіях застосовувати кріплення та рейкові системи, що мають компактні розміри по висоті. Найбільш часто для позиціонування освітлювального обладнання по висоті студії комплектуються ручними фрикційними пантографами або більш бюджетними механічними телескопами Drop-arm.
Підвісна система студії обладнується комутаційними коробками з силовими розетками/портами керування DMX уздовж рейкових доріг з певним інтервалом, достатнім для зручного підключення освітлювального обладнання. Для спрощення процесу регулярних перебудувань освітлювальних схем підвід кабелів може бути виконаний на кабельних каретках або з застосуванням рухомих шинопроводов.
Монорейкова система підвісу для малої студії може бути обрана з економічних міркувань, така система більш бюджетна, ніж варіант рейкової системи з траверсами, або у зв'язку з деякими обмеженнями пов'язаними з умовами кріплення, як наприклад стелю з ухилом.
Крок слідування монорейок визначається висотою студії і типом застосовуваних освітлювальних приладів. Для малих студій крок - 600...700мм. Для студій більшого розміру з висотою 4 ... 5м крок може бути 800 ... 1000мм.
Бувають ситуації, коли монтаж стаціонарної системи підвісної системи не має сенсу з ряду причин і обмежень, як наприклад, інсталяція тимчасових студії в орендованих на нетривалий термін приміщеннях, короткострокові ТВ- проекти, необхідність надтермінового монтажу підвісної системи, певні обмеження по кріпленню.
Для таких випадків, компанія Комтел пропонує легкі ферми Matthews. На відміну від добре відомих алюмінієвих сценічних ферм, основне застосування яких пов'язане з підвісом приладів динамічного світла в розважальних, політичних проектах формату ток-шоу, Matthews пропонує спрощений підхід до створення фермових конструкцій. Простота, Надійність, Гарантія (результату)! - так можна охарактеризувати ферми Matthews, не вдаючись до виснажливих словосполученнь.
Використовуючи всього 4 типових сталевих з'єднувальних вузла (підлогова база, секція-з'єднувач, секція жорсткості і кутовий з'єднувач 90 °) і стандартну алюмінієву трубу діаметром 45мм, збираються будь-які конструкції з висотою до 4м. Несуча здатність ферми визначається товщиною стінки застосовуваної труби і кроком установки вузлів жорсткості.
На сьогоднішній день, незважаючи на широке застосування рейкових систем підвісу, найбільш простою у реалізації і недорогою по ціні є підвісна система на базі труб (так званий pipe grid), що представляє собою конструкцію з перехресно-розташованих труб з розміром комірки 500х500мм і більше (в залежності від розміру студії - чим менше студія, тим щільніше необхідний грід).
Замовник може замовити самостійно замовити практично будь будівельній бригаді монтаж гріда. Але в тому випадку, якщо замовник хоче зняти з себе це питання, компанія Комтел пропонує зручні, недорогі і завжди наявні на складі кріплення для створення конструкцій pipe grid, а також монтажні пластини для установки силових розеток та іншого обладнання. Використання таких кріплень виключає трудомістку процедуру свердління або зварювання труб, а також при необхідності дозволяє змінювати конфігурацію підвісної системи, переміщуючи поперечні труби відносно поздовжніх.
Основним недоліком системи підвісу pipe grid є експлуатаційна незручність в підвісі приладів і внесень змін в схему света.На прикладі показаний приклад малої студи з ґрідом, але подібні конструкції можуть застосовуватися в студіях більшого розміром. Головним критерієм вибору служить «стаціонарність» світловий схеми: грід відмінно підійде для стаціонарних майданчиків, але створюватиме серйозні незручності в студіях з частими перестроюваннями світлових схем.
Приклади підвісних систем для студій площею 150 ... 300м2, з висотою 4 ... 6 м (студії новин, тематичні, розважальні передачі з невеликою аудиторією)
Для кріплення підвісної системи в студіях з висотою 5 ... 6м попередньо виконується несуча металоконструкція. Металоконструкція може бути виконана фермовими конструкціями в разі сприйняття значних навантажень або пролітними балками у випадку невеликих прольотів і незначних навантажень. Це питання вирішується проектами КМ, КМД проектними організаціями, що спеціалізуються на металоконструкціях. Для виконання несучої металлоконстркціі оптимальною з точки зору монтажу підвісної системи (оптімізація типу та кількості необхідних кріпленнь), необхідно скласти правильне ТЗ, в якому будуть визначені навантаження, крок розташування балок, рекомендований сортамент металопрокату для виконання нижнього поясу до якого кріпиться підвісна система. У цьому матеріалі не передбачається детально зупинятися на цьому питанні. При необхідності Ви можете звернутися в компанію Комтел для отримання відповідних консультацій та рекомендацій.
На прикладі показано досить типове рішення підвісної конструкції для студій 150 ... 300м2 - рейкова система з рухомими траверсами. Найбільш часто основною підвісною одиницею виступає тросово-редукторний пантограф, але також можуть застосовуватися прості телескопи Drop-arm (фото) для установки освітлювальних приладів, що не вимагають регулярного позиціонування по висоті.
Кількість точок підвісу (телескопів/пантографів) може бути визначено розрахунком 1 телескоп на 2,5 ... 3,5 м2 робочої площі
Комплектація системи фонових рейок визначається індивідуально та може складатися з однієї або двох рейок. В деяких випадках може застосовуватися система з однією рейкою та перемикачем фонових рейок з виділеною паркувальною зоною для фонів. Фонова рейка на цьому ескізі (та на всіх наступних) показана замкнутою, але найчастіше фонові рейки виконуються по 3 сторонах студії.
Якщо на стадії проектування визначені деякі вихідні дані, схема 1 може доповнюватися монорейкою, -ми для приладів контрового, фонового світла. Ці рейки можуть бути замкнутими або робитися у вигляді окремих прямих рейок. Таке рішення слід розглядати як оптімазацію вартості підвісної системи, що досягається головним чином за рахунок використання більш економічних Drop-Arm телескопів, замість тросово-редукторних пантографів, так як прилади фонового, контрового світла регулюються по висоті набагато рідше і така заміна не створить значних есплуатаціонних незручностей. Найбільш типовий випадок - виконання виділеного рейки для приладів фонового світла для роботи з хромакейним фоном. На прикладі нижче показаний приклад студії з виділеною контровою монорейкою.
Приклади підвісних систем для студій площею 200 ... 500м2, з висотою 6 ... 12 м (универсальні продакшн-студії для виробництва різноманітного телевізійного контенту)
В студіях з висотою стелі більше 6м застосовуються моторизовані рішення, так як підвісне обладнання з ручним керування Pole Operated може застосовуватися дуже обмежено. Ступінь моторизації може бути різною. У простому випадку використовуються просто моторизовані підвіси, в середньому варіанті моторизовані підвіси встановлюються на моторизованих каретках. У повному варіанті моторизація охоплює також освітлювальні прилади та систему фонових тканин. У повному варіанті всі операції, пов'язані з позиціонуванням освітлювальних приладів, виконуються з пульта керування.
Незалежно від типу моторизованих підвісів, одним з основних технічних завдань є організація системи рухомого підведення електроживлення та сигналів керування до обладнання (створення стаціонарних схем електроживлення у великих студіях може бути ефективно тільки в студіях з повноцінним технічному поверхом або при стаціонарному монтажі підвісної обладнання).
Рухомий підвід електроживлення і сигналів управління може бути реалізований наступними способами:
- із застосуванням підвісних кабельних систем на кабельних каретках
- із застосуванням рухливих шинопроводов
- із застосуванням кабельних ланцюгів
У контексті даного питання, найдоцільніше виглядає реалізація монорейкової системи підвісу. Монорейкова система, обладнана системою рухомого підведення електроживлення відкриває шлях до побудови моторизованих студій з різними типами підвісного обладнання з дистанційним позиціонуванням освітлювальних приладів.
Компанія Комтел пропонує наступні варіанти побудови монорейкових систем для ТВ-студій
- На базі комплексних рішень Lastro (виробництво Німеччина).
Рейкові системи від компанії Lastro - це алюмінієві профілі з інтегрованим мідними шинами.
Найбільш цікаві системи - це ASS1, ASS 2, ASS3. Компактний профіль ASS 1 має всього 3 шини і призначений для побудови малих і середніх студій з механічним підвісами. Профіль ASS 2 має до 7 шин та призначений для побудови середніх і великих студій із застосуванням моторизованих кареток і підвісів. Профіль ASS 3 має до 9 шин, може сприймати великі навантаження, призначений для побудови середніх і великих повністю моторизованих студій. - З використанням рухомих шинопроводов в комбінації з будь-якими рейковими системами (T80, T100, T120 і іншими). Даний підхід дуже гнучкий, оскільки передбачає значну варіативність у питаннях конфігурування необхідної системи. Для ефективного застосування шинопроводів серійного виробництва, компанія Комтел розробила ряд нестандартних кріплень, а також DMX-дистриб'ютори, DMX-контролери для моторизованих кареток. На сьогоднішній день ми готові запропонувати функціонально-закінчені рішення для побудови повністю моторизованих студії при оптимальній вартості проекту і термінів його реалізації.
Нижче показаний приклад підвісної системи на базі монорейкової системи з інтегрованим шинопроводом та моторизованими телескопами
Моторизовані телескопи (або пантографи) встановлюються на моторизованих каретках, дистанційне керування рухом кареток та телескопів здійснюється з пульта керування з графічним інтерфейсом зі схематичним відображенням розташування підвісів. Моторизована монорейкова система з телескопами на сьогоднішній день є свого роду верхнім рівнем в технічному питанні побудови підвісних систем. Такий варіант є максимально гнучким і універсальним, оскільки реалізує принцип індивідуального підвісу освітлювальних приладів: кожен прилад може бути позиціонується по висоті оперативно з пульта управління. Конструктивна жорсткість телескопа достатня навіть для установки приладів динамічного світла. Для орієнтовного розрахунку кількість точок підвісу (телескопів) можна користуватися розрахунком: 1 телескоп на 3-4м2 робочої площі студії.
Застосування хойстів у високих студіях є досить типовим рішенням, але безумовно поступається в гнучкості і універсальності підвісній системі з телескопами, але має більш низьку базову вартість. В деяких випадках хойсти застосовуються для успадкування знайомих принципів єксплутации студії (більшість типових студій, побудованих раніше в СРСР - С-300, С-600 виконувались зі штанкетнимі підйомниками). Недоліком підвісної системи з хойстамі є необхідність використання додаткових пристосувань для індивідуального позиціонування по освітлювальних приладів по висоті.
Хойсти можуть встановлюватися як стаціонарно, так і в рухомому виконанні. При побудові рухомої системи потрібна менша кількість хойстов, але при цьому необхідна система рухомого підведення електроживлення. Для побудови системи зі стаціонарним підвісом потрібно більша кількість хойстів для рівномірного покриття всієї площі студії.
Рухомий монтаж, варіант 1
Рухомий монтаж, варіант 2
Стаціонарний монтаж хойстів.
На цьому прикладі показано технічне рішення, яке може бути цікаво для великих студій, в яких знімаються ТВ-проекти із застосуванням значної кількості приладів динамічного світла. В цьому випадку пріоритетним є використання алюмінвиех сценічних ферм для підвісу ефектного, динамічного світла, іншого технологічного обладнання. У найпростішому варіанті ферми кріпляться на механічних ланцюгових лебідках до наявних конструкцій під стелею. При цьому виникають значні труднощі в разі ситуативних перебудов схем світла при вже готових декораціях та установленому обладнанні.
Ідея, показана на прикладі, пропонує утилізувати функціональність монорейкової системи підвісу для вирішення подібного роду задач. Використовуючи моторизовані лебідки, встановлені на моторизованість каретках будується зрозуміла і зручна користувачеві експлуатаційна схема, яку описується наступними діями:
- Лебідки переміщуються в потрібні позиції для підвісу ферм.
- Ланцюги лебідок опускаються, на рівні підлоги закріплюються ферми, встановлюэться необхідне освітлювальне обладнання, потім піднімаються на потрібну висоту.
- Після підйому, встановлюється / подстраіватеся точне просторове положення ферм
Операції підйому, опуска і переміщення окремих лебідок вздовж монорейки виконується дистанційно, з пульта керування.
Також важливо відзначити, що крім електроживлення через шинопровід здійснюється передача DMX-сигналу, тобто в цьому випадку також вирішується ряд експлуатаційних питань, пов'язаних з електроживленням та керуванням освітлювальними приладами: проміжні силові розподільчі бокси не потрібні, помітно скорочується використання дорогих силових кабелів в неопреновой ізоляції, знімається повністю питання з надлишковою довжиною силових кабелів, вирішується питання з сімметріним нагружением на мережу.
Оvergrid решения
Основний принцип системи підвісної системи Overgrid полягає у використанні технічного поверху, висота якого зазвичай визначається висотою ферм несучої металоконструкції, тобто фактично нижній пояс металоконструкції формує рівень технічного поверху на якому і розташовується підвісне обладнання. Такий тип підвісної системи можливий у великих студіях з висотою більш 7м. Основні переваги такої системи - це висока універсальність системи і висока безпека при експлуатації, оскільки всі операції, пов'язані з переміщеннями підвісів, комутація та обслуговування проводиться на рівні техповерху безпечно і без ризику пошкодження декорацій.
Найцікавішою Overgrid реалізацією на сьогоднішній день є система із застосуванням overgrid телескопів від компанії MTS. Телескоп може бути, як в моторизованому, так і механічному виконанні. Телескопи встановлюються та переміщуються на балках нижнього поясу несучої металоконструкції, розтшованих певним чином.
Порівняно з найбільш типовими варіантом виконання підвісної системи, виконаної з застосуванням хойстів, підвісна система на базі Overgrid телескопів має такі переваги
- Більш висока гнучкість для побудови світлових схем, досягається завдяки позиціонуванню по висоті індивідуально кожного приладу. У разі необхідності, можна використовувати додаткові кріплення для підвісу 2 або 3 приладу на один телескоп
- Можливість довільного розподілу телескопів по студії, є можливість створювати необхідну щільність підвісів на необхідних ділянках робочих зон. Телескопи можуть переміщатися місця на місце, безпечно і без ризику пошкодження декорацій
- Реорганізація і нарощування такої системи не становлять проблем. Можливість у майбутньому нарощувати кількість телескопів в студії без змін у схемі електроживлення і зупинки технологічного процесу телевиробництва
Також для побудови Overgrid рішень можуть бути використані стандартні моторизовані телескопи із застосуванням рейкових систем від компанії Lastro.