Сучасний телевізійний знімальний процес характеризується великою різноманітністю стилів, пошуком оригінальних режисерських і операторських рішень, відмовою від штампів і стереотипів, бажанням створити не просто якісний телевізійний продукт, а й започаткувати свій оригінальний „фірмовий“ стиль (у тому числі й подачі відеоряду), прагнення акумулювати передові досягнення галузі й виглядати конкурентоспроможним на тлі кращих вітчизняних і закордонних телеканалів. При цьому, на передній план висуваються такі вимоги, як максимальна гнучкість, універсальність, здатність до модернізації, адже тільки в такому разі можна говорити про відповідність сучасним вимогам та передовим ідеям. Оскільки ТВ камера — це частина комплексного рішення: світлового, композиційного, декораційного, то і вибір студійної камери неможливий у відриві від загальної концепції, формату передачі, а також планованих змін і доповнень в майбутньому. Безпосередньо до камери пред’являється цілий комплекс вимог — в першу чергу це набір технічних характеристик і функціональних можливостей, велика кількість інтерфейсів і сервісів, сумісність з широким набором аксесуарів, вимоги з ергономіки зокрема — все те, що впливає на оперативність роботи оператора і його стомлюваність в процесі роботи. Вибір оптимального знімального інструменту в кінцевому підсумку визначається точністю постановки задачі. Тому проведемо класифікацію студійних зйомок і визначимо класи камер, що відповідають даним конкретним умовам.
Основні види (формати) зйомок:
Зйомка новин або ток–шоу в форматі „один ведучий — один чи два гості“
Світлове рішення створено на базі галогенних та люмінесцентних приладів. В конструктиві декорацій відсутні яскраві елементи підсвічування (світлодіоди, лампи розжарювання), поверхні декорацій переважно матові (мінімум відблисків). Операторська техніка (крани, операторські візки, стедіками) не використовується. Кількість камер від 2 до 4. Знімальні плани, ракурси камер, а разом з тим і світлове рішення заздалегідь затверджені і зберігаються незмінними. Контраст сцени ретельно контролюється. Технічні вимоги до камер мінімальні. Допускається використання об’єктивів з невисокою кратністю трансфокації. Для даного формату зйомок характерна найбільша різноманітність можливих рішень:
а) Камери PTZ (інтегрована система позиціонування і вбудований об’єктив), а також універсальні (формфактор типу „Компакт“) камери. Основна перевага PTZ камер: можливість заздалегідь запам’ятати потрібний пресет, що включає в себе механічне позиціювання камери, установку параметрів об’єктива і файлу сцени і потім відтворити даний пресет одним натисканням клавіші. Використовуються переважно камери з трьохматричною оптичною системою і розміром матриці 1/2 і 1/3 дюйма, зокрема SONY BRC–H900 і BRC–H700, Panasonic AW–HE120. В якості бюджетного рішення може використовуватись одноматрична версія PTZ камер SONY BRC–Z330 і Panasonic AW–HE50S. Універсальні камери можуть стаціонарно кріпитися на кронштейнах або встановлюватися на кран, моторизовану головку або штатив. Часто використовуються як камери загального плану. В маленьких студіях це рішення дозволяє істотно заощадити робочий простір (можлива установка камери з кріпленням на стіну, стелю, при цьому не вимагає присутності оператора в студії).
б) Студійні камери на дискретних кабелях. У цьому сегменті відзначимо камери Black Magic студійної версії з матрицями 2К і 4К, які у взаємодії з відео микшером даної фірми забезпечують дистанційне керування налаштуваннями камери. Забезпечується інтегроване рішення по ефірній сигналізації та службовому інтерком-зв’язку. Інтерфейс між камерою і мікшером може бути організований на базі двох відео кабелів або двох оптичних кабелів (використовується на вибір). Електроживлення камери локальне. В даному випадку роль камерного каналу виконує мікшер.
в) Студійні (псевдо студійні) рішення на базі ТЖК камер. Ще один варіант реалізації зйомок в студії — використання спеціальних комплектів адаптерів, що дозволяють забезпечити повноцінний студійний функціонал, використовуючи звичайні ТЖК камери. Деякі камкордери підтримують можливість підключення спеціального студійного адаптера (мають спеціальний багато контактний роз’єм), деякі камери можна використовувати з універсальним адаптером, при цьому камери, які мають вхід для підключення дистанційної панелі управління, можна використовувати без адаптера і камерного каналу, але в такому випадку повноцінний функціонал забезпечується опціонально (немає вбудованого інтеркому, ефірної сигналізації, електроживлення локальне).
Зйомка новин, погоди, спортивних підводок, авторських програм і т. і. на фоні відео стіни (РКІ, проекційна, світлодіодна) або декорації з активним і, можливо, динамічним підсвічуванням. Кількість акторів до 3 або 4 осіб. Рух у кадрі мінімальний. Використання операторської техніки незначне (можливо кран або операторський візок). Номенклатура освітлювальних приладів класична: прилади малюючого і заповнюючого світла з лампами галогенного або люмінесцентного типу з високим CRI. Знімальні плани, рух в кадрі, світлове рішення зберігаються незмінними протягом усього циклу передач. Вимоги до знімальної обладнання: не нижче професійного класу. Можливості зведення камер помірні.
Допускається незначне відхилення параметрів між камерами однієї серії, а також дрейф параметрів камер з плином часу в наслідок прогріву, при зміні температури навколишнього середовища і коливаннях напруги електромережі. Використовуються студійні камери в стандартному (плечовому) виконанні в комплекті зі студійним видошукачем, камерним каналом, панеллю керування і професійним телевізійним об’єктивом. Дане рішення передбачає такі інтегровані сервіси: система службового зв'язку (інтерком), система ефірної сигналізації (Tally), синхронізація камери від камерного каналу, управління налаштуваннями камери з зовнішньої панелі керування, зворотний відео сигнал для суфлера, а також зворотний канал відео перегляду. Серед камер класу Professional можна відмітити нову студійну камеру Ikegami HC–HD300. Особливості камери: три сенсори 1/3″ CMOS 2.5 мега пікселів, розподільча здатність 1000 ТВ ліній, чутливість F11, співвідношення сигнал/шум 58дБ, інтерфейс зв’язку з камерним каналом на базі гібридного оптоволоконного кабелю з роз’ємами фірми Neutrik. Також в цьому сегменті використовується камера SONY HXC–D70 з мультикорним інтерфейсом зв’язку з камерним каналом.
Зйомка повномасштабного шоу. Один або кілька ведучих, загальна кількість гостей і масовки обмежена виключно розмірами павільйону. Світлове рішення максимально гнучке: широке використання динамічного, ефектного світлодіодного, а також концертного (не телевізійного) світла. Декорації можуть бути з яскравим, насиченим та динамічним підсвічуванням. Широке використання операторської техніки (крани, візки, стедіками). Стиль зйомки динамічний. Типова кількість камер від 5 до 12. Інтенсивний рух в кадрі. Використання рухомих камер. Робота в режимі прямого ефіру. Можливі не стандартні ракурси, імпровізації, короткочасні відступи від початкового сценарію. Вимоги до знімального обладнання: не нижче мовного класу. Потрібні розвинене меню пресетів та налаштувань камери, розширені можливості зведення камер з урахуванням використання суфлерів, відхилення оптичних характеристик об’єктивів та особливостей освітлення конкретного об’єкту з різних ракурсів. Мінімальне відхилення параметрів камер в межах серії і висока температурна стабільність, розвинений алгоритм компенсації дефектних пікселів. Підтримка повної номенклатури аксесуарів мовного класу: видошукачів, боксових об’єктивів, панелей майстер контролю. Перевагою є блокова конструкція камери (камерна голова + адаптер), що дозволяє використовувати інтегровану в адаптер бездротову Wireless систему для забезпечення зйомки „відв’язаною“ камерою з плеча, рук або з використанням стедікама. Бажано наявність версії камери в компактному (боксовому) виконанні, яка оптимальна для роботи на крані, моторизованому візку, або як камера загального плану і камера зворотнього плану (вмонтована в декорацію).
Також перевагою є наявність в лінійці камер виробника SloMo версії камери, яка повинна бути повністю сумісна з усіма камерами лінійки. В умовах студійного виробництва грамотно спроектована схема світла і правильно підібраний комплект професійних освітлювальних приладів дозволяють забезпечити необхідний спектральний склад малюючого і заповнюючого світла (коректна передача кольору), в широких межах керувати загальним контрастом сцени (заповнююче і загальне заливаюче світло), за допомогою спеціальних тінеутворювачів і шторок усунути паразитні засвічення і відблиски.
Однак сучасний стиль зйомки шоу, що припускає високу динамічність як всередині кадру, так і між кадрами, високу контрастність, яскраві та насичені декорації і костюми, концертне (не телевізійне) світло, використання дим–машин, а, можливо, і піротехніки — все це зводить нанівець потенційні переваги роботи у павільйони, пов’язані з можливістю контролювати світлове рішення. Оскільки наявність помилок і технічного браку прямо впливає на престиж телеканалу, то вимоги до камери пред’являються на найвищому рівні. Тільки студійні камери мовного класу з відповідним набором аксесуарів повною мірою задовольняють всім критеріям сучасного знімального устаткування.